Filmy konkursowe 2. FF

Przedstawiamy filmy biorące udział w konkursie 2.edycji Festiwalu Filmowego.

 

„Apokalipsa”  – reż. Justyna Mytnik


Mauri i Zuzia mieszkają w bloku, w którym prawdziwą plagą są gołębie. Pewnego dnia
na ich balkonie wykluwa się pisklak i namawia parę, by zaczęli patrzeć sobie w oczy
– w przeciwnym razie zginą zarażeni wirusem. Zuzia stara się uchronić siebie i Mauriego
przed groźbą śmierci, ale chłopak nie wierzy w absurdy; nienawidzi ptaków i zamierza
się ich pozbyć. Mroczna bajka o samotności, w nieco surrealistycznym stylu.

„Baraż” – reż. Tomasz Gąssowski

Mieszkający pod Warszawą 38-letni Zyga próbuje wyjaśniać Witkowi, na czym polegają
rządzące światem zasady. Sam nie zawsze się do nich stosuje, co nie uchodzi uwadze
bystrego synka.

„Bies” – reż. Błażej Kujawa


Inspirowana prasłowiańską mitologią historia samotnie podróżującej kobiety, która
nocą przejeżdża przez las. Tam zaczynają dziać się dziwne rzeczy. Coś czyha na kobietę.
Nowy film Błażeja Kujawy to kolejna opowieść z dreszczykiem. W roli głównej wystąpiła
Anna Lucińska. Autorem muzyki jest Frank Ilfman („Duże złe wilki”).

„Casting” – reż. Katarzyna Iskra


Zofia i Kuba są młodymi rodzicami. Ona jest aktorką, ale głównie zajmuje się córką.
Rodzinną harmonię zaburza fakt, że Zofia dostaję szansę, aby wystąpić ze swoją idolką.
Wyjeżdża na casting z dzieckiem

„Czarnowidzka” – reż. Joanna Satanowska


Dorota jest jasnowidzką. Na co dzień pracuje w Instytucie Fizyki a wieczorami chodzi
na spotkania Anonimowych Jasnowidzów, gdzie próbuje zapanować nad swoim darem.
Sprawy komplikują się, gdy na jej drodze staje Szprot – młody, osiedlowy przestępca.
Teraz Dorota będzie musiała poradzić sobie zarówno z wizjami przyszłości, jak i ze swoimi
emocjami.

„Dwa bieguny” – reż. Katarzyna Dzwonkowska


Monika, najbardziej zwariowana studentka na roku, zauważa, że jej koleżanka nie pojawia
się od dłuższego czasu na uczelni. Okazuje się, że dziewczyna jest załamana i nie chce
wychodzić z domu. Monika postanawia wyrwać koleżankę z tego stanu, aby tak jak
ona cieszyła się każdą chwilą, tryskała energią i optymizmem. Osiąga swój cel, lecz tak
naprawdę walcząc o normalne życie koleżanki, walczyła o samą siebie. Okazuje się,
że Monika cierpi na chorobę afektywną dwubiegunową i do tej pory żyła w fazie manii.
Nie umie sobie poradzić z nową sytuacją i wraca do farmakoterapii.

„Hamlet” – reż. Agata Marciniak


Nocne igraszki Poldzia i Gerti zostają przerwane przez niespodziewanego gościa.
Upojony narkotykami Poloniusz próbuje zatuszować swoje oszustwa. Niestety nie on
jeden ma coś do ukrycia…

„Hawajski Różaniec. Marzenia nic nie kosztują” – reż. Hubert Klimko-Dobrzaniecki


Pan Artur pracuje jako dozorca na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego.
Ma marzenia i… nerwicę natręctw. Prześladuje go imię pierwszej żony. Za namową
prostytutki udaje się do uznanego katowickiego psychiatry. Lekarz doradza pacjentowi
niekonwencjonalną terapię – ma kupić sobie różaniec, ale nie w celu odmawiania
tradycyjnych modlitw… Terapia zaczyna przynosić zaskakujące efekty.

„Jestem Tomek” – reż. Paweł Son Ngo


Tomek, który mieszka z Kasią, podkochuje się w zatrudnionej przez nich ogrodniczce.
Film został zrealizowany w ramach 48 Hour Film Project – edycja Warszawa 2016.

„Karma” – reż. Piotr Jeleń


„Karma” to brutalna historia Oskara, jednego z piłkarzy pewnego klubu. Bohater bierze
udział w kibolskich ustawkach. Po ciężkim pobiciu jednego z uczestników ustawki,
ucieka z miasta. Na swojej drodze spotyka tajemniczą kobietę. Rozpoczyna się między
nimi dziwna gra.

„Krótki dystans” – reż. Giovanni Pierangeli


Trener grupy nastoletnich biegaczy proponuje start w sztafecie młodszemu bratu,
odsiadującemu wyrok w zakładzie poprawczym. Skomplikowane relacje uczuciowe
pomiędzy braćmi nie ułatwiają im współpracy.

„Kucyk” – reż. Maciej Barczewski


Starszy, śmiertelnie chory mężczyzna (Marian Dziędziel) wychowuje samotnie na wsi
swojego wnuka (Mateusz Broda). Pewnego dnia postanawia zabrać go na spacer
po położonej nieopodal stadninie koni i opowiedzieć mu o prawdziwej naturze
upływającego czasu. U kresu wędrówki przekazuje dziecku niezwykły prezent.

„Letarg” – reż. Sylwia Rosak


„Letarg” to kino drogi, podróż, która z każdym krokiem staje się najważniejszą wędrówką
głównego bohatera – Marcela. Towarzyszy mu Iga – mała dziewczynka, którą postanawia
odprowadzić do domu. Prosta historia nabiera nieoczekiwanego zwrotu, bo kiedy cel
wydaje się być blisko, nic nie jest tym, czym wydawało się być wcześniej. Kto jest kim?
Dziecięce pytania mogą doprowadzić do szaleństwa, jednocześnie odkrywając to,
co ukryte gdzieś głęboko.

„Madness” – reż. Adrian Szczepaniak


Film opowiada historię kilku bohaterów. Każdy z nich jest inny, ale wszystkich łączy
zbytnie przywiązanie do telefonu komórkowego. Co może zdarzyć się, jeśli każdy z nich
zatraci się w swoim technologicznym fetyszu, aż do przesady? To właśnie pokazuje
„Madness”. Film ujęty w eksperymentalnej formie fabularnej, gdzie film aktorski łączy się
z animacją 2D i wideoklipem.

„Mleko” – reż. Urszula Morga


Ewa jedzie z córką do domu nad jeziorem. Mają przygotować jej urodzinową imprezę.
Julka zabiera swojego chłopaka. Matka wyraźnie nie akceptuje jego obecności, chce się
go pozbyć. Odkrywa jednak, że największą walkę będzie musiała stoczyć z samą sobą.

„Mundur” – reż. Mikołaj Piszczan


Katowice, II Wojna Światowa. Dorota pracuje w zakładzie krawieckim, gdzie dni mijają
jej na szyciu mundurów dla żołnierzy Wehrmachtu. Jej codzienna rutyna zostaje
zachwiana, gdy jeden z żołnierzy oferuje jej pewien układ. Wie, że wyrażając zgodę,
naraża się na wiele konsekwencji, jednak to, co oferuje okupant, nie pozwala jej odmówić.
Podejmuje decyzję, od której nie będzie już odwrotu.

„NDR”  – reż. Grzegorz Dębowski


By wyłudzić pieniądze z ubezpieczenia, trzeba wypatrzyć „jelenia“, wykorzystać jego błąd
i wystawić się na kolizję. Kamil jest w tym mistrzem. Sprawy się komplikują, kiedy wypadek
trzeba zainscenizować, bo prosi o to zadłużony brat. Żyjący od imprezy do imprezy, Filip
nie jest do tego odpowiednią osobą. Kamil odmawia, ale sytuacja się komplikuje…

„Niekoniecznie o Jędrzeju” – reż. Olga Kałagate


Bohaterka nie umie pozbierać się po śmierci ukochanego męża. Żyje z dnia na dzień
w mieszkaniu pełnym jego rzeczy. Jej jedynym towarzystwem jest córka oraz niesforny
pies. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy pewnego dnia, jak gdyby nigdy nic, do domu
powraca zmarły mąż – Jędrzej…

„Nieprzystosowani” – reż. Bartosz Jakusz


Film pokazuje świat postapokaliptyczny. Bohaterka podczas swej wędrówki powraca
do swego człowieczeństwa, które utraciła dawno temu przez dziki instynkt przetrwania.
Nie ginie z wycieńczenia, tylko z własnego wyboru.

„P.M 2.5” – reż. Piotr Biedroń


Jeden dzień z życia ostatniego mężczyzny, próbującego przetrwać w pewnym postapokaliptycznym
mieście Polski…

„Pilot” – reż. Daniel Le Hai


Akcja filmu rozgrywa się w trakcie II wojny światowej. Główna bohaterka dostrzega
uszkodzony samolot na niebie. Wkrótce zaczyna obawiać się o swoje życie.

„Pokój Wojny” – reż. Paweł Cichoński


Mała dziewczynka zbiera kilka zabawkowych żołnierzyków, by przeprowadzić bitwę.

„Pola”- reż. Edyta Rembała


Matka dwóch małych dziewczynek decyduje się na odważny krok – wyjeżdża za granicę
w poszukiwaniu lepszej przyszłości dla swojej rodziny. Mimo wielu prób, ojciec w żaden
sposób nie potrafi dorównać przedsiębiorczej kobiecie. Starsza córka nie może pogodzić
się z decyzją swojej mamy – postanawia wyruszyć w swoją własną podróż, bez względu
na konsekwencje.

„Poletko. Krótki film o ciszy czyli historia pozornej śmierci Pająka zwanego Ego”
– reż. Andrzej Lorenc


Film jest próbą skondensowanego zapisu wglądu w samego siebie. Ukazuje drogę
świadomego osiągania CISZY poprzez krótkotrwałe (na czas seansu) uwolnienie się
od atrybutów umysłu (jaźni, ego): pamięci, emocji, pragnień, pożądliwości, przywiązań,
pokus (władzy, bogactwa, sławy, seksu), wreszcie lęków. Wszystko po to, by stać się
zaproszonym WIDZEM w TEATRZE DUCHA, w TEATRZE CISZY, gdzie (C)isza to nie tylko
czas zawieszenia pomiędzy dwoma dźwiękami, czas pustki, to STAN, który ma szansę
zamanifestowania się SŁOWEM.

„Powrót” – reż. Damian Kocur


Ania wychodzi na pierwszą, trzydziestogodzinną przepustkę z zakładu karnego. W domu
czekają na nią mąż i kilkuletni syn. Wszystko jest ustalone – w czasie przepustki mają
w trójkę opuścić kraj. Jednak przed ucieczką, Ania postanawia rozliczyć się z przeszłością

„Romantik” – reż. Mateusz Rakowicz


Krótka historia, utrzymana w tragikomicznej tonacji, o tym że nie panujemy nad swoim
losem nawet wtedy, kiedy wydaje nam sie, że osiągnęliśmy pełnię szczęścia. Czterdziestokilkuletni
Stanisław zabiera swoją ukochaną Zosię w tajemniczą i romantyczną
podróż. Pragnie jej się oświadczyć w mieście miłości. Nie spodziewa się, że najbliższa noc
stanie się koszmarem jego życia, a drobiazgowo zaplanowana podróż okaże się daleka
od wyobrażeń czy oczekiwań.

„Sen o Warszawie” – reż. Mateusz Czuchnowski


Dzień z życia trójki ludzi, których losy zderzają się. Ojca i syna, którzy przeprowadzają się
z ośrodka dla uchodźców do Warszawy oraz młodego chłopaka, który próbuje przejąć
parking na rozkaz swojego ojca.

„Wiosna” – reż. Barbara Szewczyk


Ilustracja filmowa filozoficznego opowiadania pt. „Wiosna” Brunona Schulza. Opowieść
spowita mgłą, utopiona w przedwiosennych błotach, pełna zjaw i duchów. Poetycki film
o mocy opowieści, które stanowią istotę kultury, o przeszłości, która nie zawsze chce
odejść w niepamięć, o życiach, które stają się opowieściami i o tym, że żadna z historii,
które przeminęły, nie jest zmarnowana.

„Za zdrowie słońca” – reż. Katarzyna Krapacz


Wanda i Laura. Dwie kobiety. Konfrontacja z przeszłością, z własnymi wyobrażeniami
i pragnieniami. Scenariusz inspirowany opowiadaniem Tove Jansson. W filmie grają:
Aleksandra Bednarz i Anna Sroka-Hryń

„Zaburzenie” – reż. Julian Tałandziewicz


Pozornie błahe zdarzenie wyrywa zamkniętego w sobie bibliotekarza z życiowego letargu
i rozbudza w nim dotychczas uśpione pragnienia. Historia opowiedziana bez słów..

„Złe uczynki” – reż. Piotr Domalewski


Maks, dziesięcioletni syn szpitalnej sprzątaczki, zostaje przyłapany na próbie kradzieży
portfela jednego z pacjentów. Poszkodowany Staruszek postanawia nie zgłaszać
kradzieży, ale w zamian prosi Maksa o wykonanie trzech zadań. Te jednak okażą się o wiele
trudniejsze, niż spodziewa się Maks.

„Zwłoka” – reż. Konrad Domaszewski


Droga, samochód, w nim ojciec i syn. Czy, pomimo dzielących ich ewidentnych różnic
i przeciwności losu, dotrą do celu?